lördag 18 april 2009

Läsning av alla de slag

Lördag. Har läst dagstidningarna. Båda ramlade ner på hallgolvet i dag.



Reportage i DN Boklördag om Castle Howard, det vackra slott som stod modell när de spelade in TV-serien Brideshead Revisited/En förlorad värld från början av 80-telet. Serien bygger på Evelyn Waughns bok, med samma namn, som utspelar sig på 1920- och 30 talet. Jeremy Irons och Anthony Edwards i huvudrollerna - utmärkta redan då! Jag hade förmånen att besöka detta underbara ställe för ett par somrar sedan, ett helt underbart ställe och i själva hjärtat av den underbara grönskande natur England erbjuder. Ja, jag är dokumenterat anglofil också. Håll utkik, för serien kommer i en ny filmversion och har jag förstått allt rätt har filmteamet återvänt till Castle Howard.

12-årig skolplikt vill vänsterpartiet ha. Ännu mer av från vaggan till graven. Nej tack! Fick i mitten av veckan på fötterna för mitt inlägg angående rapporten från BRIS. De var ett par psykologer som genmälde denna debattartikel. De hade samma argument som jag och detta upplevde jag som en lättnad!

Var inne på Mats Gerdaus blogg i går och skrev ett inlägg, angående just mitt tema för gårdagen. Vill inte! Jag framförde tanken på att i stället för avstängning så bode det finnas en form av socialt inriktade jourskolor för de barn vi helt enkelt inte förmår hjälpa med de resurser en vanlig grundskola kan erbjuda, framförallt i det sociala stödet. Det roliga var att han hade svarat i dag nar jag tittade in på bloggen och berättade att jourskolor har varit uppe på förslag, men inga har tydligen startats i någon kommun. Något att föreslå i min kommun kanske? Du kommer åt Mats Gerdaus blogg via mina bloggfavoriter.

Fick bunten papper inför mötet i min nämnd och det är alltid intressant och jag tycker alltid jag lär mig något.

I onsdags eftermiddag fick jag bekanta mig närmare med Genrepedagogik och hur detta kan se ut i praktiken i klassrummet. Väldigt intressant och inspirerande. Fick en hel del konkreta tips och idéer. Enligt uppgifter är det här tänkandet mer och mer på väg in i nya kursplanerna och i skolverkets syn på språkinlärning. Det hippa, nya inom pedagogik! Kort sagt: Genrepedagogik går ut på att all form av kommunikation utgår från en kontext - syfte, mottagare, val av ord och innehåll utgår i från detta. Detta ska utgöra grunden i undervisningen i t,ex grammatik. Ta en genre som saga. Den innehåller en massa olika specifika kännetecken: tretalet, lyckligt slut inledningen "Det var en gång". Tillsammans med eleverna går du igenom 4 steg (här högst ovetenskapligt återgivna):

Introducerar sagan som genre - vad vet de?
Analyserar en saga tillsammans med eleverna.
Skriver saga med eleverna och hittar tillsammans bra ord att utrusta en saga med.
Eleverna skriver en saga själva.

Gör jag detta i dag då? Nja. Egentligen inte. Jag gör en sak så ofta jag kan: En modell för eleverna att bli inspirerade av, gärna en elevtext jag sparat. Det har jag lärt mig av Gunilla Molloy. Hon talar om att göra en minilektion i lektionen - visa vägen helt enkelt. Göra det du vill eleverna ska göra.

Nu väntar några sidor om vampyrer och kärlek: Breaking Dawn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättebra att du tar med sagan som begrepp i din undervisning! Ur det muntliga berättandet och från sagans form har all skönlitteratur vuxit fram. Försök gärna att lära in någon kortare saga och berätta den sedan för klassen. Det är, trots allt, något helt annat o genererar ett helt annat lyssnande. Det gäller även ungdomar. Lycka till!

Fröken Linda sa...

Tack för ditt intressanta inlägg. berättandet glöms lätt bort, särskilt med de äldre eleverna. Har fått massor av inspiration utifrån genrepedagogik. /Linda