fredag 17 april 2009

Jag vill inte!

Grundskolan är obligatorisk för alla. De som inte vill. De som inte kan. De som kan. De som vill. De som trivs. De som blommar. De som slår. De som.... bara är.

Detta måste vara det härligaste av utmaningar att lösa. Tro mig du har alla variablerna ovan i klassrumet. Hur lever dessa symbios utan att någon bli lidande? Skola för alla?

Har läst en del både om IV-programmats vara eller icke vara och om möjligheten att stänga av elever från grundskolan upp till en vecka. De som inte vill. I en artikel om IV läser jag att tre av fem nämner skoltrötthet som anledning till det extra skolår som IV faktiskt är. Skoltrött? Ville inte. Kunde? Hur ska vi kunna försvara att alla skoltrötta skall bekostas extra pengar till ett skolår de med minsta möjliga ansträngning troligen hade klarat? Skolan upptäcker i regel de barn som behöver stöd och erbjuder lösningar av olika slag. På min skola vet jag inte allt vi gör för att dessa ska lyckas. Vill inte. Jag vill inte heller. Spendera dyrbar tid. Kan inte. Där vill jag ha fokus. Samhället har alltför många bromsklossar som ser till att det regnar på Jag kan och vill-paraden.

Jag vill göra uppror mot jag vill inte. Jag vill värna om och kämpa för jag kan inte. Därför behöver föräldrar lära sina barn att jag vill. Eller vill de inte det? Så nästa gång det tar emot. Du vill!

Inga kommentarer: