torsdag 25 mars 2010

Arbetstid - tänka fritt och skapa nytt

I dagarna har jag läst i olika tidningar om lärares arbetstid och hur den successivt ökas på grund av att inget annat tas bort.

På SvD Brännpunkt häromdagen beskrev Mette Fjelkner(ordförande i Lärarnas Riksförbund) detta med siffror och exempel som motsvarade omkring fyra veckors arbetstid. Detta efter att ha studerat de reformer som innebär fler nationella prov och ökade krav på skriftliga omdömen. Reformer som är nödvändiga för att öka kvaliteten i skolan. Men vem tar ansvaret? Personligen tycker jag att det bollas mellan politiker, fackförbund, kommuner, skolledare och ingen kliver in och har ideér. Inte lärarna heller om nu någon har frågat. Jag har inte läst, eller hört ett enda konkret förslag på hur vår arbetstid skulle kunna göras mer realistisk. I längden riskerar detta att dränera lärarkåren på duktiga pedagoger.

"Lär dig att strunta i saker, sänk kvaliteten" Detta är de råd jag får, eller "Hitta en lägre nöjdnivå". Vad är detta för absolut nonsens - Ska jag bli inkompetent för att hantera min arbetssituation? Nej. Bättre får ni allt kontra med vad mig beträffar.

Det är dags att totalt riva upp allt gammalt dammigt tänk och inse att vi är till ca 60% rena tjänstemän nu för tiden. Jsg arbetar ända upp till 55 - 60 timmar många veckor (ska arbeta 45 timmar per vecka) och av dessa har jag 18 timmar i undervisning. Hur kommer vi tillrätta med detta om vi inte inser faktum? I stället ska vi då absolut ha våra gamla påsklov och sportlov och akta dig om du nämner att sommarlovet är för långt. Egentligen har vi alltså våra 18-20 lektionstimmar och utöver detta en helt vanlig administrativ tjänst på 35-40 timmar.

Tänk nytt. Våga. 40 timmars arbetsvecka, mer flexibla scheman, och framförallt - snälla ta bort ferietjänterna! Med flexibilitet kan jag vara jättemycket pedagog i perioder och väldigt mycket tjänsteman i andra perioder. Eller så är jag oftast mer pedagog men har andra tjänstemän som sköter mycket av det administrativa. Inför kringpersonalen igen och ställ krav från alla håll på att alla skolor skall ha en bra rast- och aktivitetsverksamhet.

Inga kommentarer: