söndag 14 mars 2010

Från Hungerspel till vampyrer

Läste ut Catching Fire av Suzanne Collins idag. Jag tycker även den andra boken i triologin om Hungerspelen är spännande och tempofylld, men också melankolisk och lite sorglig. Vi får veta mer om livet i distrikt 12 och fortsätter följa med Katniss på äventyr. Vi får veta mer om samhället bakom och vad en gnista eld kan ställa till med. I den här boken får vi ta en titt bakom fasaden och genomskåda det som händer - och det händer mycket i den här boken också. Öppet slut, så nu är det till att vänta på tredje delen i trilogin.

Mina åttor har fantastiskt nog läst och älskat Hungerspelen och det är roligt när en bok tas emot väl av eleverna, så pass att den diskuteras även utanför klassrummet. Det är att stimulera till vidare läsupplevelser. Hoppas jag!

Fortsätter med Marked och intrigerna på internatskolan för vampyrer, House of Night. Har boken i handväskan så jag får ta den dagar då jag har res- eller vänttid. Hemma väntar jag med spänning på att börja läsa Interview with the Vampire av Anne Rice. Detta är ju ett storverk i "vampyrgenren" så förväntningarna är ganska höga. Mer om detta.

Inga kommentarer: