måndag 8 mars 2010

Building a better teacher

En jätteintressant artikel om lärares kunskap och metoder damp ner via Facebook.

Läs gärna hela artikeln, Building a better Teacher ur NYTimes.

Det handlar om hur, med enkla medel, vi kan bli sååå mycket bättre i klassrummet men också hur djup kunskap om ämnet du behöver för att försäkra dig om att eleverna verkligen lär sig något.

Testade två enkla saker i dag:

Jag bad eleverna medvetet lägga undan papper och penna när jag ville ge instruktion. Försökte dessutom hålla den kort.

Jag stod medvetet väldigt stilla när jag pratade och undvek min vana att ha en whiteboardpenna i handen medan jag pratar och ja.... jag klickar av och på locket eller svänger med den... måste vara irriterande egentligen.

OCH - klassen satt som små ljus och en mer harmonisk lektion får du leta efter. Jag kände mig duktig. Det var roligt. I morgon ska jag testa med andra grupper så får jag se vad som händer, det är inte självklart att det fungerar då....

Tänk att läsning ALLTID gör att du kan lära dig nya saker.

Inga kommentarer: