söndag 21 mars 2010

Bio i 3D och lite om vampyrer igen....

Såg Tim Burtons film Alice i underlandet i går. Vilken fantasktisk berättelse och vilken fantastisk film! Jag är inte bekant med boken och grundberättelsen men det ska jag ändra på.

Filmen var som en riktig saga med en tydlig uppdelning mellan gott och ont och på det sättet en tygliga sagomarkörer med hjälpare, magiska föremål, äventyr och annat. Färgerna och fantasin med vilken miljön i Underlandet skildras är makalös (ännu ett superlativ jag vet...)och en skapelse av Tim Burton och det filmspråk han kan så väl. Jag fångas av karaktärerna, av berättelsen och av allt runtomkring. Färgerna. Talande blommor. Katter som gör sig osynliga.

Jag sitter där i biomörkret med 3D glasögon på och bara låter filmen bära mig i väg. Snöslask, stress och annat försvinner för ett tag. Så sätt på dig glasögonen och slå dig ner i biomörkret. Det här var bra! Vad vi kommer att skratta åt dessa 3D glasögon i framtiden!

Läsningen har bestått i att jag har läst ut Marked. Bra, men lite för pubertal i min smak, men med en härlig stämning, roliga oneliners och humor. Rekommenderar den till mina elever helt klart. Vet att den del har läst den också.

Sedan inledde jag Interview with the Vampire av Anne Rice. Det här är mörkt, spännande och vampyrerna är läskiga och hotfulla. Jag har mest läst på tunnelbana och buss och är väldigt tacksam att Mörby centrum är slutstation för tunnelbanan så att jag slapp åka en station för långt.... Betyget blir inte bättre för en bra tunnelbanebok.

2 kommentarer:

Louise sa...

Boken är helt underbar, marked allså :)

Fröken Linda sa...

Hej, Jag gillade marked, särskilt humorn i den. Linda