söndag 7 mars 2010

Boktexter och bokval år 9

Har läst och bedömt boktexter som mina år 9 har skrivit och det är en av mina favorituppgifter att rätta eftersom jag är intresserad av vad de läser. Här ger jag utrymme och struktur för att nå strävansmålet att skapa ett läsintresse hos eleverna.

Ungdomslitteratur
Harry Potter och hemligheternas kammare av J.K Rowlings
Inte en ängel av Tine Bryld
Sent i november av Tove Jansson
Som om ingenting av Katarina von Bredow
Den grymma leken av Celia Rees
Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög i väg
av Joyce Carol Oats
Eragon av Christopher Paolini
En plats de kallar lyckan av Mårten Sandén
De övergivna av Michael Grant

Vuxenlitteratur
Maskrosungen av Sandra Gustafsson
Mördare utan ansikte av Henning Mankell
Mannen som gick upp i rök av Sjöwall och Wahlöö
Släpp inte taget av Harland Coben
Den skrattande polisen av Sjöwall och Wahlöö

Intressant blandning som alltid. Det väcker min nyfikenhet att den här generationen har upptäckt klassikerna Sjöwall och Wahlöö. det är väl filmerna baserade på böckerna som väckt intresset, fast de inte har något annat än karaktärernas namn och att de är poliser genensamt med filmerna. Det har ingen av eleverna som läst böckerna reagerat på.

Har just startat bloggar mer riktade mot mitt yrke, Kika gärna in:
8Bbloggen
frökenlinda

Inga kommentarer: