fredag 12 mars 2010

What a Difference a Day Makes

Möten. De är värdefulla och energigivande.

I dag har jag haft ett möte med en lärare, som jag träffade i rollen som forskare. Hon ställde frågor till mig angående läsning och hur jag/vi arbetar med detta i undervisningen. Behöver jag nämna att detta ligger mig varmt om hjärtat? Hon intervjuade mig om:

- Vad vi läste med eleverna
- Hur utvalet gick till
- Hur texten bearbetades och med vilka metoder
- Vad eleverna läste när de valde själva.

Det var ett intressant samtal som för en gångs skull i vardagen stimulera till ett samtal om pedagogik och de didaktiska frågorna VAD? NÄR? HUR? VARFÖR? MED VILKA?

Vi enades om att med en tjänst på 100% finns det ingen direkt tid över till reflektion, fortbildning och än mindre forskning - det som kanske ryms är det som ledningen styr in så att det är obligatorisk och det är knappt med tid till det också. Är man som jag envis så visst finns det möjligheter att fortbilda sig, men set sker helt på din egen vilja och till stor del på egen tid.

Läste ett bra inlägg av Maria Stockhaus som på ett sätt går i samma banor. Ansvar är ett fint ord, håller med.

Inga kommentarer: