tisdag 2 mars 2010

Ferietjänst - en otjänst?

Sportlov. Måste få reflektera lite: Ledig tid för lärare. Enligt vårt avtal om ferietjänst. Detta avtal är enligt mig en tidsfälla och har blivit totalt obsolet i den verklighet lärarna lever i i dag.

Vi behöver våga tänka nytt. 3 terminer för eleverna och 40-timmarsvecka och semestertjänst för oss. Detta borde rimligtvis öppna upp för samarbete, administrativ tid och insitutionsvård (nej, inte av oss lärare utan av materialet..).

Ett annat alternativ är att anställa och se till att skolan har stora administrativa resurser minst en sekreterare/administratör för varje arbetslag. Vaktmästeriet skall vara bemannat och ha resurser för internprao.

Jag vet att jag tillhör de som arbetar mest på min skola, men fullt så ovanlig är jag inte. Inför denna vecka 9 har jag följande som behöver göras:

Projektuppdatering - ekonomi och beställningar.
Planera ett nytt 7-veckorsområde med år 8.
Starta upp bloggarbete år 8.
19 muntliga betyg nationella prov.
19 betyg läsförståelse nationella prov.
25 engelskuppsatser.
15 boktexter.
46 omdömen att påbörja till torsdag vecka 10.
17 utvecklingssamtal att publicera i databas inkl tidsbokning.

Detta är det lista jag har minimerat det till, tro mig!

Låter detta egentligen rimligt? Detta är viktiga arbetsuppgifter och alla ingår i min tjänst, men var är tiden? Hur ska jag kunna känna att jag har tjänat in tid till sportlov med detta liggande på skrivbordet? Flera klarar säkert det, men inte jag.

Jag har redan i princip bjudit på ca 14h arbetstid och har väl ungefär lika många kvar minst.

Det här måste skolan komma till rätta med genom att fatta bra beslut om hur vi lärare ska arbeta. Vårt yrke måste moderniseras - och inte genom IKT! Jag vill inte ytterligare minska min tid med eleverna, det är ju den tiden som ger yrket liv.

Det hörs inga rop på nya lösningar direkt vare sig från skolverket, facket eller arbetsgivare. Var i ligger problemet? Systemet eller mig?

Inga kommentarer: