lördag 20 mars 2010

Muntligt i klassrummet - studiedag i Uppsala

Var i Uppsala och lyssande på föreläsningar om muntligt i klassrummet. Dagen var anordnad av institutionen som har tagit fram occh vidareutvecklar de nationella proven i svenska. Det här är proffsiga, pålästa och kunniga personer. Vad intressant det måste vara att jobba med detta.

Lite om föreläsarna:

Kent Adelman: Lyssnandet - en outvecklad färdighet.
Han pratade om lysskunskaper och lyssnandet del av undervisningen och samtal. Det är så mycket av all kunskap som tas in via lyssnadet. Han menar att detta är underskattat och att det inte finns matriser och mallar för hur en elev utvecklar lysskunskaper. Det handlar om att kunna ge feedback och enligt Adelman bör vi lägga minst 51% av ansvaret på lyssnarna. Jag blev nyfiken på hans bok Konsten att lyssna.

Bo Renberg: Retorikens didaktik - om talundervisning och talrespons
Bo Renberg pratade om talarrespons och om retorikens grund och dess betydelse i talarresponsen. Detta är ett viktigt moment att få in i klassrummet. Sedan lärde jag mig mer om de retoriska begreppen Ethos, Logos och Pathos.

Anne Palmér - Att leda att klassrumssamtal - det kan väl alla lärare eller?Hur kan vi bli bättre på detta och skapa ett dialogiskt klassrum? Behöver alla yttra sig i ett bra klassrumssamtal? Hon har skrivit en avhandling och kommer med en bok som heter Muntligt i klassrummet.

Slutsatser: Det jag tar med mig är att jag tror jag ska börja undervisa OM samtal och inte bara via att eleverna samtalar. Samtal och presentationer har sina specifika genrer och typiska drag (jämför med texter) och det här behöver vi prata om med eleverna. Tydligt syfte och förväntningar på samtalets struktur behövs nog gås igenom innan så att det blir klart för eleverna vad de ska med samtalet till.

En annan idé är att eleverna behöver en matris för samtalsmönstret och det finns ju redan. Det här skulle jag vilja titta på med eleverna och utveckla deras förmåga att aktivt och på riktigt föra samtal. Det är språkutveckling.

Inga kommentarer: