onsdag 31 mars 2010

Nationella prov

Har i dag suttit med mina kollegor och gått igenom nationella proven i svenska. Det var intressant och vi diskuterade nivå, bedömning och såg till att vi hjälpte varandra med elever som vi var tveksamma angående eller behövde hjälp med bedömningen. Det blir pedagogiska diskussioner och det är alltid intressant att vi tycker så lika.

Dessa samtal genomför vi för att så gott vi bara kan säkerställa en rättsäker bedömning. Den blir inte vattentät. Det tror jag att den bara blir om alla bedöms totalt som blanka kort, anonymt. Samtidigt tror jag att varje proffessionell pedagog har komeptensen att göra en rättvis bedömning. Det är inte alltid av ondo att ha en bakgrund att bedöma utifrån, bara du tar på de proffessionella glasögonen.

De här proven är tidskrävande att bedöma, men de är väldigt bra. Du måste verkligen granska varje elev noggrannt och resonera. Jag brukar resonera som så att har jag under resans gång gjort en hyfsat korrekt bedömning skall detta återspeglas i resultatet på dessa prov.

Tid för samtal och värdefulla reflektioner blev det och jag känner mig trygg i att ha bedömt mina elever på ett proffessionellt sätt.

Inga kommentarer: