måndag 15 juni 2009

En städande lärares tankar

Måndag. I arbetsrummet råder kaos med flyttkartonger och skräp. Pappersåtervinningskartongerna åker slalom mellan flyttkartonger och dammtussarna tävlar i vem som virvlar högst och längst. Skolan närmar sig sommarlov.

Mitt i detta dimper vi så ner för att plikttroget göra våra beställningar och rensa våra akrivbord - en liten tapper skara är vi. Skrivab och bokförlaget Liber har tjänat multum i dagarna det kan jag lova. Vi har fått i väg en jättebeställning med roliga saker och nödvändiga saker; luktförbättrare till toaletten, rymdes t.ex lite exotisk i sällskapet bland pennor, sudd och skrivhäften.

Tror att mitt skrivbord väger ca 40 kg mindre i nuläget än i morse, riktigt härligt att bara få slänga och göra plats för nytt. I morgon väntar motsvarande rensning i klassrummet och på mitt datakonto.

I övrigt upptas energin av Keeping Faith som mer än halvvägs har en oviss utgång och en vårdnadstvist om Faith väntar. Ska försöka orka läsa trots brännade hals och begynnande förkylning. Annars kan jag ju inte njuta av de nya böcker jag har beställt. För lite tid och alldeles för många böcker. Tänk om det vore tvärtom - hemska tanke....

Inga kommentarer: