måndag 1 juni 2009

Elevrådet och vad lite energi kan åstadkomma

I dag har vi haft det vi kallar "Elevrådets Dag". Elevrådet på högstadiet anordnar en hel dag med lagtävlingar och annat skoj och vi är utomhus och har roligt. Jag som är den som startade upp denna tradition med elevrådet är varje år så stolt över eleverna. Tro inte att det bara är jag som styrt - nej tvärtom. Elevrådet har ett eget driv. De planerar och handlar och har sig och de gör lagen och sätter i hop 12 lag och 6 olika stationer inklusive rotationsschema. Oftast räcker deras energi precis fram till slutet av dagen - prisutdelningen brukar bli kaos.

Vad är det som väcker denna drivkraft? Är det för att jag litar på dem? Har det något med att det är ett viktigt engagemang att vara med i elevrådet? Vad kan jag lära av detta? Hur får jag denna drivkraft att sprida sig till alla? Särskilt skulle min klass 8 behöva detta.

Jag vill ha mer av jag vill och mindre av jag vill inte och absolut inte ett enda jag bryr mig inte. Hur kan jag få jag vill att ta täten? Det är den utmaning jag vill att mina blivande nior ska anta!

"People take their cue from you, if you believe you can do something, they will believe it too" Donald trump

I morgon bär det ut i Skärgården på lägerskola. Nej, jag har ingen dator jag kan ta med, för min laptop på 19` är lite otymplig. Tänk den som fick en liten notebook med mobil uppkoppling av sin arbetsgivare.

Inga kommentarer: