onsdag 17 juni 2009

Intressant författarbekantskap

Onsdag. För tre år sedan hörde jag talas om just Jodie Picoult och det var via en elev som läst en av hennes böcker, kan ha varit Allt för min syster.
Sedan dess har det författarnamnet legat i minnet. Nu förstår jag lite av vad hon menar.

Har läst ut Keeping Fatih av just Picoult i dag. Jag är imponerad av att ett ganska enkelt familje- och uppbrottsdrama kan förvandlas till något så känslosamt, engagerande och varmt. I början av boken gillade jag inte ens mamman till Fatih och blev tveksam till att läsa vidare. Sedan bara sögs jag in i detta skilsmässodrama. Egentligen tror jag att allt kring Faith kan förklaras av att ett barn behöver sitt känslomässiga skyddsrum. Ett barns rika känsloliv kan ge upphov till alla sorters käsnlomässiga yttringar. Såg Faith Gud? Räddade hon livet på sin mormor? Eller på det aidssjuka barn hon lade handen på? Citerar en replik i boken "The verdict is still out om that one" Frågorna ges inget tydligt svar och det gör att boken växer. Kanske var det Gud som skyddade Faith i en jobbig period eller inte. Vilket som är helt OK för mig.

Inga kommentarer: