lördag 13 juni 2009

läsplaner

Nu är den ljuva sommaren här. Jag ska tillbringa ca tre dagar till i bland damm och skräp på jobbet och rensa, städa och beställa läromedel osv. Behöver tid att reflektera och gå ner i varv för att skapa en plan för framtiden. Vad vill jag? Vilken är vägen dit? Hur lång tid kan det ta? En sak vet jag: Jag vill ha med människor och utbildning att göra och bidra till att skolan blir en bättre miljö än den vi skapat idag.

Har blivit fast i Keeping Faith av Jodie Picoult och jag gillar det. Nu har Faiths förmåga att prata med sin vän/beskyddare nått allmänheteten och utanför huset finns nu journalister och inte minst den kände TV-profilen som ska avslöja detta som en bluff. Är det verkligen Gud som Faith har kontakt med? Huruvida det är en bluff är kanske inte så viktigt, snarare hur detta hanteras av de inblandade.

Läslistan i sommar är väldigt lång. Planen är att blanda fakta, ungdomslitteratur och skönlitteratur.

Beställde i dag:
Uglies av Scott Westerfield
Vindens skugga av Carl Ruiz Zafon
American Wives av Curtis Sittenfield
Grekiska Gudar och myter av Lena Stiessel

Dags att sluta tänka på ambitioner och mål och ge hjärnan en chans att koppla av och processa. Läsfåtöljen nästa!

Inga kommentarer: