tisdag 23 juni 2009

Sommartecken

Sommartecken för mig:
Allsång på Skansen på TV, kanske även live.
Morden i Midsomer.
Tid att läsa.
Tid att reflektera.
En febril inspiration att läsa och lära.
Lunch med en god vän.
Tid att äta lång frukost på morgonen.

Jag har börjat läsa lite olika böcker och den jag måste ta upp i dag är The Success Principles av Jack Canfield. Vill du ta dig från där du är till dit du vill och vara säker på att lyckas? Nej, ingen universalkur erbjudes och inget annat än hårt arbete och självreflekterande är redskapen. Framgång och lycka är ingen slump - det är en livsstil som du själv väljer. Jag har i dag gjort följande övningar:

Syftet med mitt liv. Varför är jag här?
30 saker jag vill ha
30 saker jag vill göra
30 saker jag vill vara
20 saker jag älskar att göra

Boken och läsningen av den blir naturligtvis väldigt personlig, det ligger ju i sakens natur. Det betyder inte att det du gör är något hemligt, nej, ta hjälp av din närmaste omgivning. Ta dig lite tid och kraft i sommar och läs den om inte annat för att vidga dina vyer. Har en känsla av att den här boken kommer att återkomma här på bloggen framöver. Har du frågor, hör gärna av dig på bloggen.

Ett annat lästips: Kapten Correllis mandolin av Louis de Berniéres. Den innehåller något av det vackraste jag har läst. Ett brev från en man (Carlo) som i all hemlighet älskat Kapten Correlli. Brevet är hans avsked/erkännande (av sin homosexualitet)och Kapten Correlli hittar det efter Carlos död. Detta är inte ens viktigt i sig för historien. Det bara grep mig till tårar när jag läste det och gör det än i dag, ca 7 år senare. Det tar jag med mig till min skrivarkurs på Kreta.

Inga kommentarer: