lördag 20 juni 2009

Vindarnas ö

Vindarnas ö av Elisabet Nemert är en saga för vuxna - jag sjunker in i en härlig lässtämning, får referenser till grekiska Gudar och myter. Passar inledningen på sommaren perfekt.

Härskarsonen Sargon blir landsförvisad av sin far och sina bröder. Han ör en egoistisk, arrogant och maktlysten ung man som nu finner sig vara på väg till Egypten och ett bröllop med Faraos dotter, allt är en del av ett maktspel. Sargon helt klart en förlorare i detta. Under sin resa upptäcker Sargon en hel del om världen och får nya insikter hela tiden om sig själv och sin syn på människor. I bland skrivs vi läsare lite på näsan, men så ska det vara i en saga. En hjälte är en hjälte och en skurk är en skurk. Sargon är en tydlig hjälte i alla fall i min läsning av boken. Han är fortfarande på väg där jag är nu.

Sedan har vi en stark kvinna, Astarte. Hon var sin faders favoritdotter och fick av honom utbildning och kunskap som var få kvinnor förunnat vid denna tid. Syskonen blir avundsjuka och när fadern dör förlorar hon sin beskyddare. Hon flyr från Cypern och ett tvångsäktenskap hon vägrar ingå. Hon blir slavinna, men hamnar till slut under en välbärgad familjs beskydd. Det är med dem hon nu anlänt till Kreta och palatset i Knossos.

Nu väntar jag på mötet mellan Astarte och Sargon, det verkar i sagan ödesbestämt, eller hur?

Som sagt härlig läsning och jag lär mig om grekisk mytologi och som den fantastiska historia som finns i dessa de tidiga och mäktiga kulturer.

Inga kommentarer: