tisdag 9 juni 2009

Skolåret närmar sig sitt slut

Måndag kväll: Bal/middag med uppklädda och vackra elever i år 9. Några som håller sitt kanske allra första tal och vi lärare som inte kan sluta le för att vi är så stolta. Sedan efter middagen är det då dags. Lärarnas Spex. Det brukar börja med att vi lärare gör entré och spelar alla de stereotyper som finns. I år hade vi moppekillarna, fotbollskillen, pluggtjejen och den enerveranade fjortisbruden. Vem jag var? Fjortisen. Det var jättekul och jag tror att eleverna uppskattade det. Vi lärare har så kul med det här varje år.

I dag var det så dags att ta tag i/inhandla:

Planera avslutande smamarbetsövningar för min klass.
Choklad till eleverna som hjälpte till att servera i går kväll.
Presenter till alla i elevrådet.
Presenter till kollegor som slutar av olika anledningar.
Fika, servetter, tallrikar till avslutningsfika med våra 8:or.
Göra klart våra novellantologier, jag laminerade och kollegan spiralband de.
Skriva på betyg
Skriva sommarbrev
Skriva och sortera alla övriga papper om ej avgivet betyg eller annat i samband med betygssättning.

Jag fick i hop cirka 12 timmar på jobbet i dag med. Har jag glömt något tro? Är det värt det? Jag illustrerar med ett exempel:

Två tjejer i min klass stannar i dörren och liksom funderar.
"Linda, ska vi inte vara i klassrummet i morgon alls?
"Nej, i matsalen efter kyrkan, svarar jag
"meeen...."
Efter detta får jag en klapp på armen och en kram av tjejerna och ett avslutande
"Hej då!"

Har jag svarat på frågan?

Inga kommentarer: