lördag 6 juni 2009

Keeping Faith



Glad 6 Juni Sverige! Du har väl tänkt rösta i EU-valet om du inte redan gjort det.

"Your daughter" dr Keller says flatly "I think she is seeing God"

Har börjat läsa Keeping Faith av Jodie Picoult. Efter ca 50 sidor kommer citatet ovan. Jag började läsa boken och tyckte inte om stämningen i den. Det är viktigt för mig i en bok, stämningen och en karaktär jag kan tycka om, kanske inte relatera till, men tycka om. När jag sedan kom till dessa ord så väcktes intresset direkt.

Faith är en flicka, 8 år gammal. Hennes mamma är ganska instabil och har en psykologisk kollaps bakom sig. Faith och mamman påträffar pappa/make Colin otrogen med en kvinna hemma i deras hem. Verkligheten rasar samman och mamman mår dåligt. En dag konstaterar hon att Faith har en låtsaskompis. Hon kallar kompisen för sin beskyddare. Det visar sig att Faith kan citera bibelbudskap samt får bilder i huvudet som leder henne in i bibeln på olika sätt. Kan denna låtsaskompis alltså vara Gud? eller är Faith som sin mamma, psykiskt instabil? Jag tänker läsa vidare.

I dag diskuterade jag och två vänner frågan: Vilken bok vill du inte vara utan just nu? Jag kom på Bläckhjärta, Flickan under gatan och Utvald för tillfället i alla fall.

Vilken bok vill du inte att någon ska missa att läsa just nu?

Inga kommentarer: