söndag 23 augusti 2009

Att planera mera

Skolstart. Inspirationen flödar. Funderingarna likaså.

Jag funderar på hur jag skall få eleverna inspirerade och delaktiga i det vi gör. Önskar kanske jag var modigare avseende detta. Jag har nu lagt upp en planering för ett område med deckare för mina elever i år 8. Det är jag/vi som bestämt genren vi jobbar med. Eleverna kommer att kunna påverka det de läser och det vi skriver, i form av innehåll och svårighetsgrad. Nåväl, det brukar ge sig och under resans gång har de chans att påverka det mesta.

Jag har alltså gjort en av mina sex livsnödvändiga planeringar än så länge. Känner en aning panik och stress, trots att jag vet att jag inte är ensam om detta. Det blir alltid såhär de första veckorna och varje år tror jag att det sedan skall klinga av och lugna sig. Vi får se när alla rutiner satt sig hur det känns.

IT är ju stort som pedagogiskt hjälpmedel just nu och det är verkligen bra i många fall. Det bästa är som alltid att ha duktiga lärare med bra pedagogik som utvärderar och planerar även IT användningen utifrån pedagogiska behov. Det är ingen universallösning ens för de svaga eleverna. Jag ser dock fram emot den dag då jag har möjlighet att ha en egen dator som jag kan förbereda planera och visa föreläsningsbilder på. Det tror jag kommer att bli bra pedagogik och teknik i samspel. När jag behärskar det vill jag vidareutveckla elevernas användning av IT och datorer, det ser jag fram emot. I nuläget är jag glad om en dator är ledig och om vi har en skrivare och en kopiator som fungerar och OH apparaten i klassrummet lever än!

Nästa vecka börjar det pedagogiska arbetet på allvar. Det är roligt, utmanande och kärnan i verksamheten. Jag ska trotsa regeln om att inte le första månaden (vet inte var detta kommer i från... och har aldrig lyckats). Jag tänker le och skratta på en gång i stället. Ramar, höga krav och förväntningar och en massa leenden. Så vill jag ha det.

Inga kommentarer: