lördag 8 augusti 2009

Lite från nyheterna

http://www.metro.se/2009/08/06/53498/skjutsa-oss-hem-istallet-for-att-twit/

Läste Metro på bussen i går coh jag älskar ju deras kolumner och sure enough, jag fick nöjet att läsa en jättebra och välformulerad kolumn av en ung tjej som heter Fridah Jönsson. Hon frågar sig vad föräldragenerationen just nu håller på med och hur detta påverkar samhället. Det är verkligen mitt i prick tycker jag. Ungdomar behöver vuxna, inte förvuxna och vilsna kompisar(det har de redan). Jag vet att ungdomar vill att vi vuxna bryr oss och lägger oss i - det är det som är att vara vuxen. Visst, du får kanske inte en plats på deras favoritlista, men vill du ha det? Du har länken till hela kolumnen ovan.

"Vi vill inte att våra föräldrar ska twittra hela dagarna. Vi vill att ni ska skjutsa hem oss, läsa våra bloggar och sitta med oss och äta.
Och sluta att skylla på att vi inte vill att ni ska lägga er i. Vi åker hellre bil med er hem från fester än hittar vår bästa vän död i en skog
."

http://www.dn.se/opinion/kolumner/socialmediokratin-1.926898

En annan sak läste jag på ledarsidan i DN i dag lördag, om kommunal ekonomi och då särskilt friskolor kontra skolor och huruvida skolor skall tillåtas att gå med vinst. Det är väl att tänka helt fel! Det skriver Pernilla Ström också. Om nu en skola kan gå i vinst, med bra kvalitet och nölja elever och föräldrar, vad är problemet?

Nej, det stora problemet är i stället den pinsamma sanningen om hur dåligt de kommunala skolorna sköts som aldrig får i hop ett stabilt överskott. Tänk om alla kommunala skolor fick ekonomin skött med samma krav som privata verksamheter och hjälp med ekonomisk kompetens. Min gissning är att genom att bara ha en bättre struktur och högre krav på ekonomin i skolorna skulle alla nedskärningar kunna stoppas ner i en byrålåda. Skolledningarna skulle få krav på sig att helt plötsligt lämna sina rum och vara aktiva skolledare med ideér och visioner och några nedskärningar skulle vi inte behöva tala om. Tänk vad pengar som skulle hittas som skulle komma elever, lärare och verksamhet tillgodo?

Testa på din egen skola, om du är pedagog och inköpsansvarig, och försök t,ex få ett klart och tydligt besked om hur ekonomin för de inköp du är ansvarig för(detta sköter ju vi pedagoger själva nu)och du har 90% chans att inte kunna få en siffra att balansera dina inköp mot. Det vanligaste svaret blir "Köp, men bara det du behöver och det som är nödvändigt". Vad innebär det om ca 50 pedagoger på en skola tolkar detta olika? Likvärdig kvalitet? Troligen inte, va.

Inga kommentarer: