tisdag 4 augusti 2009

Sommarläsning

Den ovillige fundamentalisten av Mohsin Hamid var en intressant och väldigt udda bok. Det blir en totalt subjektiv monolog, läsaren föreställer sig Changez pratandes med en amerikansk man i Pakistan på ett café. Boken väcker såklart tankar om kultur, tankevärldar, men det som är bra i min mening är att religion spelar en liten roll i alla resonemang han för. det är en vilsen ung mans berättelse och det är smartsamt att läsa hur han av många och komplicerade anledningar inte fortsatte en framgångsrik karriär - utan flyttar hem till sitt hemland igen och arbetar vid universitetet. Vad som egentligen hade gjort honom lyckligast vet vi inte och det tror jag beror på att det vet han inte själv. Jag som läsare kan inte bestämma mig för om jag ska sympatisera med honom eller inte, för mig känns han främmande, men inte skrämmande. Subjektiviteten förhindrar en objektiv bedömning av hans karaktär och vi får inte veta allt. Slutet, ja, jag tänker ta upp slutet, får mig verkligen att fundera på vad det är som har skett i denna monologiska dialog. Har förståelsen eller hatet ökat? Är det en visitkortsklämma? Läsaren lämnas att avgöra detta själv.

"Men varför sticker ni in handen innanför kavajen, min herre? Jag anar glimten av metall. Med tanke på att ni och jag nu är sammansvetsade av en viss ömsesidig förtrolighet, antar jag att den kommer från Er visitkortsklämma."

Den tredje delen av serien den mörka materian står nu på tur. Bärnstenskikaren av Phillip Pullman. Vi möter Lyra, Will, Mrs Coulter och alla de andra från de tidigare böckerna. Det var ett tag sedan jag läste Den skarpa eggen så alla detaljer är inte färska. Det här kommer att bli en spännande och tänkvärd bok/serie. Livet och dess uppkomst, själen och vem som ska bestämma över den och döden, alla desse stora filosofiska tankar finns med. Jag har ju redan förtjust skrivit en del om daimonerna som förekommer i böckerna i och med att jag läste Guldkompassen med mina elever i våras. Redan efter 50 sidor vill jag läsa mer.

Välkommen till din hjärna av är en populärvetneskaplig bok om hjärnan skriven av Sandra Aamodt och Sam Wang, båda doktor och docent i neurovetenskap. Jag har läst halva boken i sommar och det är intressant. Nej, jag läser den inte med syfte att lära mig allt om hjärnan utan bara för eget intresse, alltid fastnar något. Jag ska försöka lära mig mer i detalj och skriva om just inlärning och minne, med tanke på studieteknik och min käpphäst: livslångt lärande.

Inga kommentarer: