fredag 28 augusti 2009

Jalla, skynda, spring!

"Jalla, skynda, spring!" Ett citat av en elev.. Ypperligt också för att beskriva min vecka. Kul, men med för många bollar att ha i luften. Tur att eleverna och lektionerna finns. Då kan jag glömma den trista stressen och den trasiga kopiatorn.

Jag behöver landa i nuet till nästa veckas lektioner. Under stress blir jag för fyrkantig och tunnelseende och det gynnar verkligen inte pedagogens krav på lyhördhet. Har jobbat på två olika sätt med att ha fokus på det vi redan kan med eleverna. Det är viktigt att ha det med nu när vi pratar mål och kriterier för fullt.

Mina år 6, 7 och 8 i engelska fick rita upp en blomma med fem blomblad och sedan skriva fem saker de gillade att göra/var bra på. Sedan fick de ställa sig upp och läsa upp det de skrivit (när de övat en gång med bänkkamraten). Det blev bra! Har elever som gillar/kan: listening to Music, sending textmessages, fotball, floorball, talking English, reading, cooking, spending money, being with friends, listening to others, having fun, being on time etc . Detta har de nu längst fram i sin skrivbok och det ska vi titta på sedan i höstmörkret...

Det andra var innan vi slutade i dag. Vi utvärderade veckan i min klass och de fick följande frågor:

Vilket ämne tycker du går bäst/gillar du mest just nu?
Vad är du nöjd med?
Vad ser du fram emot?

Vi läste upp detta i par bara, men jag kände hur stämningen blev mer positiv och vänlig efter vi hade gjort detta.

Det är av största vikt att fokusera på det goda i livet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda! Vilken trelig uppgift. Den ska jag sno. Gillar också dina tankar och tips. Du är en klok pedagog. Hoppas vi träffs snart i Älvsbyn! Häls Inger Åsas mamma

Fröken Linda sa...

Tack! Jag tycker det är kul att skrova ner för egen reflektion också. Vilken årskurs har du?