lördag 29 augusti 2009

Ture Sventon

Jag ska läsa Ture Sventon Privatdetektiv av Åke Holmberg för mina elever i år 8. Jag plockade upp den för att det blir ett enkelt roligt sätt att beskriva en deckare och för att den är så rolig att läsa högt. Jag har inte själv läst än, men en kollega inledde i torsdags.

"Han var både skarpsinnig och djärv, och han åtog sig gärna de farligaste uppdrag. Han var kanske den skickligaste privatdetektiven i hela landet. Det tråkiga var bara, att han aldrig fick några uppdrag. Om det ringde på dörren var det nästan alltid någon som ville sälja skosnören; nästan aldrig var det någon som ville, att Sventon skulle skugga en misstänkt individ eller söka rätt på ett dyrbart halsband som försvánn i fredags. Och därför visste heller ingen hur skicklig han var."

I övrigt vill jag läsa lite ur Fågelflickor och frusna pojkar också. Det verkar vara en så inspirerande bok.

Nåväl, till läsningen alltså!

Inga kommentarer: