söndag 2 augusti 2009

Litteratur som utforskning och upptäcktsresa

Litteratur som utforskning och upptäcktsresa av Louise M Rosenblatt avslutas med följande ord: "Jag hyser ingen illusion om att skolan ensam kan förändra samhället. Men jag kan ånyo bekräfta den övertygelse som kom till uttryck för så många år sedan: Vi som undervisar i språk och litteratur har en viktig roll att spela som pedagoger och medborgare. Vårt mål är att öka människors förmåga till personligt meningsfulla och självkritiska litterära upplevelser. Den undervisning som förverkligar detta mål kommer att tjäna ett vidare syfte, nämligen att fostra män och kvinnor som kan bygga ett fullt demokratiskt samhälle". (s. 239.

Hennes teori tar upp mycket om den nästan terapeutiska funktion litteratur kan ha i en människas liv. Litteraturen erbjuder oss att pröva olika alternativ i romankaraktärernas gestalter. Vi kan bli mer insatta i och förstå de stora generella livsfrågorna samt få en ökad acceptans för människors olikheter i historien eller i samhället. Läsning är en väldigt aktiv handling enligt Rosenblatt.

Intressant, eller hur? Jag tänker på min egen litteraturundervisning, det finns saker att utveckla. Diskussionerna vill jag höja kvaliteten på och det ställer stora krav på att lyssna och uppfatta de mer generella problemen eleverna hittar i texten och hur de på olika sätt tolkat budskapet. Samtalsklimat och mognad spelar stor roll och är det som gör mig som pedagog mest otålig; tystnaden, att inte ha gjort läxan. Rädslan att det ska bli "fel" eller att de inte förstår syftet och friheten i att tänka fritt. Alla de som väljer att ställa sig helt utanför och sedan bidrar till att en hel grupp tystnar och de engagerade har svårt att andas. Det är i mina ögon min svåraste pedagogiska utmaning: att skapa lust till lärande. Naturligtvis ser jag alltid en utveckling. De bästa samtalen om litteratur har såklart eleverna i år 9. Jag vågar tro att jag hjälpt de dit, tillsammans med en ökad kognitiv insikt från deras sida.

En annan intrikat uppgift är att hitta en litteratur att läsa gemensamt som har en chans att nå alla oavsett nivå. De på hög nivå ska ju lyfta och öka nyfikenheten för de som kämpar hårdare med själva läsningen. Sker detta? Jo, i bland i de mer motiverade grupperna.

Den kommande terminen behöver jag hitta något nytt egentligen i både år 6, 7 och 8. En bok jag är sugen på i år 7 är Den utvalde av Louis Lowry . Ge mig gärna tips på bra böcker ni läst med eleverna. Det är viktigt att få pröva något nytt.

Har börjat läsa Mord.net av Buthler och Öhrlund. Den ska ligga i handväskan nu ett tag tänkte jag. I kväll ska jag se vad jag kan planera för hemmaläsning.

Inga kommentarer: