onsdag 5 augusti 2009

Språket på väg

I dag har jag faktiskt packat upp jobbet lite igen. I lagom dos. Det kändes lustfyllt, vilket är ett gott tecken i slutet av sommaren.

I våras var jag på en konferens om ett diagnosmaterial Språket på väg, i Skolverkets regi. De ger också ut materialet som finns på hemsidan. Det är ett jätteinspirerande material att arbeta med och det ger dig handfasta tips om t,ex bedömningsmatriser. De skiljer för första gången mellan två sorters läsning: Läsarorienterad och textorienterad. passar bra in i resonemangen i de teorier jag läst om, b.la Rosenblatt och Langer. Det går såklart inte att skilja på dessa helt, bara att lyfta upp att det finns olika typer av läsförståelse. De matriserna ska jag lusläsa lite framöver. Mer om detta.

Vad har jag tänkt ha för nytta av detta? I dag har jag t.ex gjort två bedömningsmatriser: en för samtal och en för det mer förberedda talet i en presentation. Har tagit det mesta från Språket på väg, men modifierat lite samt länkat det till min skolas progressionsplan och kriterier. Det gör att eleverna tydligt (haha - hoppas jag) får en koppling mellan de betygskriterier som finns och hur kvaliteten i dessa bedöms. Det är mer ett underlag för självbedömning och diskussion än ett rent pricka av betygsdokument. Det gör processen lite tydligare för mig också faktiskt.

Nästa steg är att använda Skolverkets två bedömningsmatriser som kallas kvalitet i text. Ni som arbetar med nationella proven i svenska använder den säkert när ni både diskuterar och bedömer uppsatsdelen. De är tydliga och efter att jag gjort de lite mer till mina egna tror jag de kan bli användbara vid arbete med skrivna texter. Återigen inte som en betygslista utan mer som en checklista. Det blir lätt att se var svagheter och styrkor ligger. Utveckling är ju ordet vi ska ha i sikte.

Som intresserad pedagog vill jag tipsa om skolverkets hemsida och veckobrev. Set finns väldigt mycket matnyttigt på deras hemsida och en uppsjö av hjälp, tips och förklaringar på saker som vi är ålagda att göra på ett korrekt sätt. I.U.P, utvecklingssamtal, betyg och bedömning för att nämna några saker.

Inga kommentarer: