söndag 9 augusti 2009

Sommarens läsning






Det här är högen med böcker jag har läst i sommar. Är glad att jag ägnat en del tid åt läsning för det ger mig så mycket. Jag har inte blivit lästrött, vilket jag kan bli om ledigheten är lång och läsningen liksom slukar allt.

Det har också varit en rolig blandning av alltifrån ungdomsböcker, litteraturreceptionsteori, vuxen deckare, fantasy och skönlitteratur.

Ungdom:
När det kommer en älskare av Mats Wahl L L L
Afrodite och hämnden av Ritta Jakobssen L L L

Fantasy (vuxen och ungdom)
The Eyre Affair av Jasper Fforde L L L L
Uglies av Scott Westerfield L L L L
Bärnstenskikaren av Phillip Pullman L L L L

Skönlitteratur:
Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón L L L L
Den ovilliga fundamentalisten av Mohsin Hamid L L L

Deckare:
Änglalik av Veronica von Schenk L L L L

Fakta - litteraturreception
Litterära föreställningsvärldar av Judith A Langer L L L L
Litteraturläsning av Louise M Rosenblatt L L L

Favoriten i sommar? Det blir nog att sitta på tåget och läsa Änglalik, bara för att känslan av att ha tid att sträckläsa en deckare i sig är fantastisk. Boknörd, jag?

Nästa steg i livet blir att pigg och inspirerad fasa ut ledigheten och in med arbete och vardag. I morgon ska jag tillbaka och fixa vid dator och skrivbord igen. Men utan tvång, för jag gör det för min egen skull och det ska bli kul. På fredag kickar vi i gång på allvar. Den här sommaren har varit och fantastisk.

Inga kommentarer: