tisdag 11 augusti 2009

Dumb Money

Läser Newsweek regelbundet och i numret daterat 10/17 augusti finns en jättebra artikel om utbildning och finansiering och hur kostnaderna för skolan behöver komma till mycket bättre användning. Läs den gärna på Newsweek .com:

http://www.newsweek.com/id/209962/page/1

Artikeln är skriven av Stefan Theil och det finns mer att läsa på hemsidan om detta. Vad går det då ut på?

"In a whole lot of countries , the economis losses of educationel underperformance are significantly higher than the costs of the financial crisis. What´s worse, he says countries pay for their mistakes year after year"

Inget kostar ett land så mycket som att inte lyckas med att utbilda sin befolkning. Det ger långtgående sociala konsekvenser i arbetslöshet, brottslighet och utanförskap. Ändå satsas inte pengarna på de som bäst behöver dem: de som halkat efter tidigt i skolan, utan på lokaler, datorer och lärartäthet. Ökad lärartäthet och datorer är i sig inte framgångsfaktorer för en bra utbildning.

"Improving our education to get the economic growth more broadly shared is the one most important thing we can do"

"Research in Berlin shows that if you can get immigrant kids to attend kindergarten, they are 25% more likely to go on a pre-university track."

Sverige och Finland lyfts fram i artikeln på följande vis, som goda exempel:

".... while countries like Finland and Sweden have boosted quality through structural reform"

Jo, men vi är inte där än, men jag ser att vi har tagit in på rätt väg. Lärare och deras resultat med eleverna är det enda viktiga framgångsfaktorn.

" ....students taught by the worst 10 percent of teachers achieve only 50% of average gains, while those in the best teachers´ classes improve by 150% - even after adjusting for the differences between good and bad schools or students."

Siffror är svårt, men helt klart är att om fokus fick ligga på lärarna och deras proffessionalitet och resultat i klassrummet i kombination med att de svagaste och svåraste eleverna faktiskt fick det de behövde av dessa lärare så skulle vi nå resultat. DET är skolans kärnverksamhet. Vi ägnar alldeles för lite tid åt den.

Detta intresserar mig och härom kvällen såg jag på kunskapskanalen om en skola i Danmark för överbegåvade barn, ofta med diagnoser som Aspbergers eller autism, men inte i alla fall. De var fruktansvärt understimulerade och utåtagerande i skolan tills de kom till en skola speciellt för dem. Nu får de det de behöver och får vara precis som de är, i en kreativ och tillåtande miljö. Ingen kan väl missunna de det?

Vi behöver ge alla en chans till livslångt lärande. Samhället har inte råd att låta bli. Alla är inte lika. Kanske behövs skolor för socialt utsatta barn, skolor inriktade på specialpedagogik av olika slag och skolor för de överintelligenta. Vilken mångfald det skulle kunna bli.

Inga kommentarer: