tisdag 25 augusti 2009

Carpe Diem

Att fånga dagen, eller i mitt fall att fånga eleverna. Den här veckan fylls av utdelning av material och av att vilja ta nya tag. Nu är eleverna pigga, utvilade och alerta, precis som vi.

Har haft de äldre eleverna i dag och där vill jag mer betona allvaret och kriterierna. De lite yngre behöver fångas lite annorlunda och lite mer lekfullt. Jag skriver loggbok med år 6 och 7 som ska bli så kul att läsa, år 6 ska jag mer ställa frågor till och år 7 fick svara kort på hur de hade tyckt om engelskan i sexan och vad de önskade nu av år 7. Jag ska ägna morgonkvisten till att läsa detta i morgon när jag kommer till jobbet.

Blev kvar länge i dag pga mitt behov av att hinna ställa i ordning och "bädda" lite. Har inte helt fått in alla rutiner för mig själv än heller. Skolstart i full fart helt enkelt, det tar mycket mental kraft nu tills allt rullar lite igen. Kul är det i alla fall! Återkommer om loggarna.

Inga kommentarer: