söndag 13 september 2009

Att reflektera om lärande och att sätta mål

Har läst och plockat citat ur loggböckerna i engelska och studerat vilka mål eleverna har för terminen. Här ett litet axplock:

”Att skriva mer fylliga texter”

”Jag ska ställa fler frågor när folk redovisat för att visa att jag förstått och lyssnat”

”Jag ska läsa en tidning på engelska varje månad”

”Jag går för MVG”

”Jag vill bli bättre på att stava och att stava ord fel ytterst sällan”

”Vara mer aktiv muntligt”

”Jag ska läsa några böcker på engelska”

”Mitt sista mål gäller det att jag peppar mig själv efter att jag har gjort något bra, någonting jag är nöjd med”

Det här är jättekul och spännande och jag brukar ta upp skillnaden mellan kunskapsmål och arbets/prestationsmål. det är skillnad och de utvärderas kanske lite olika. Det är viktigt att lära eleverna att arbeta med mål för de måste hitta sin egen motivation, vilket många har väldigt svårt för i dag.

Undrar ofta varför eleverna kan kännas svåra att motivera. Jag brukar oftast gå till min undervisning och försöka ändra eller vara mer elevcentrerad, men når jag alla? Nej, det tror jag inte, men jag når alla på olika sätt i olika moment om jag varierar min undervisning.

Inga kommentarer: