onsdag 16 september 2009

Nätverk - kul samarbete

I dag träffades vi inom ett nätverk i Sollentuna kommun för svensklärare år 5 och uppåt. Förra gången var vi flera, i dag blev vi tre. Mängden spelar egentligen ingen roll. Det som ger något är att lära känna varandra och få ett utbyte av ideér samt en bekräftelse på det goda arbete vi alla utför. Hoppas jag kan få nätverket att växa vidare, det ger mig ny energi.

Vi pratade om vår aktuella undervisning och det vi håller på med just nu och det är roligt att höra att vi alla står lite på samma bas och har samma pedagogiska referenser. Vi har väldigt olika förutsättningar för undervisningen; en undervisar elever med fysiska funktionshinder, en på IV-programmet på gymnasiet och så två av oss mer vanliga helklasser. Trots detta hade vi mycket gemensamt i det vi gjorde, med fokus på litteratur, film osv. Jag blir lika inspirerad varje gång jag får utbyta ideér och tankar i samtal. Det är livslångt lärande.

Nästa bit för nätverket tänker jag kan bli att samverka mer om de nationella proven. Vad vill vi ställa för krav på skolledningen (för de är ju en viktig samarbetspartner i detta) och hur vill vi anordna detta på bästa sätt. Proven är viktiga och tidskrävande.

I övrigt har jag skrivit mina första omdömen inför utvecklingssamtal, till år 7 i engelska. Det är tidskrävande men väldigt roligt. De ska vara målrelaterade och framåtsyftande. Det blir att förtydliga de få moment vi faktiskt gjort nu när vi bara haft ett antal veckors lektioner. I dag gick vi igenom vilka kunskapsmål som gäller i engelska för år 7 och nu hoppas jag att omdömena blir meningsfulla för eleverna.

Har i dag hämtat ut en beställning från CDON med bla I taket lyser stjärnorna och Hipp Hipp Hora - 2 suveräna ungdomsfilmer. KUL!

Inga kommentarer: