onsdag 2 september 2009

Good enough

Good Enough - är det vad livet ska gå ut på? Good enough för mig är att jag inte gjort mitt bästa. Det går att vara nöjd, men för mig handlar utmaningen om att vi måste vara bättre än så. Detta får som konsekvens att jag kräver mycket av mig själv och i bland lika mycket av omgivningen. Det blir en tuff balans att hålla. Inser att av omgivingen får jag tillbaka det jag sänder ut. Inte mer och inte mindre.

Hur tar jag in detta i klassrummet? Jag är krävande, men jag vill hoppas att jag är det på ett positivt sätt. Jag vill sporra eleverna till nya utmaningar. Kräva att de skall tänja sina gränser och att det skall finnas en känsla av att utveckling sker. Jag vill sporra och entusiasmera till ett livslångt lärande.

Har börjat läsa lite varje kväll i en fantastisk bok: Vem gråter vid din grav av Robin Sharma. Korta tänkvärda visdomsord som bara ger aha-upplevelser för mig. Någon annan blir säkert provocerad för han säljer inte in Good Enough direkt. Ultimata boken att läsa och begrunda 15 minuter per kväll och du lär dig något.

Läste en krönika i Runner´s World av en personlig coach Mikael Söderman. Han har ett mantra som han upprepar varje morgon och under dagen. Jag ska bjuda dig på det, för jag har själv helt slukat innebörden: Jag är frisk, jag är fri, jag är full av energi.

Testa och säg det när du sträcker på dig på morgonen - du kommer att häpna.

Inga kommentarer: