fredag 4 september 2009

Käppar i hjulet?

Pedagogiken: En hel veckas undervisning och jag njuter i klassrummet. Det är roligt att omsätta ideér i praktiken och att se hur eleverna tar emot det, samarbetar och reflekterar. Det är alla de små samtalen som berikar. Det är i detta jag vilar.

Samarbete: Jobber medvetet med att bygga nätverk och samarbeten på jobbet och har upptäckt vilken rikedom det är. I dag fick jag en kram av en kollega som bara ville tacka för att det var kul att samarbeta med mig. Då vet jag att vi gör något rätt. I det här fallet har vi försökt att under en lång tid fånga upp två vilsna själar och i dag gav de sig själva en chans och ögonen började leva och glittra. Hopp.

Käpparna i hjulet då? Logistik, administration och dåliga rutiner. Det kostar tid att behöva be om tvål på toaletter, ventilation i klassrum, kopiatorer som fungerar och datorer som inte finns, fortbildning som inte får kosta varken tid eller pengar. Visionerna? helhetstänket?

Jag kommer inte stoppas av käpparna i hjulet och jag kommer fortsätta göra det jag tycker om och ha kul med eleverna. Tänk om någon skulle värna om personalen på samma sätt.

Inga kommentarer: