söndag 13 september 2009

Tips och inspiration

Jag har totalt fallit för Jodie Picoult, en fantastisk författare som verkligen sätter tankar i huvudet och tar upp på gränsen till tabubelagda ämnen i sina böcker. Jag har stött på två av hennes böcker nu som känns aktuella:



Allt för min syster är en av hennes böcker som nu skall komma på film, såg trailern innan Prinsessa. Verkar lovande. Hoppas inte den blir för sentimental, då tappar den djupet och de viktiga frågeställningarna. Här hanslar det om surrogatbarn och organdonation och cancer. Samma här med läsningen, år 9 eller möjligen yngre så med stöd av filmen i så fall, mer som diskussionsunderlag. Håll utkik efter premiären.




19 minuter läser jag till min bokcirkel och efter de första 100 sidorna är jag fascinerad. Det handlar om en skolmassaker och vi kommer att få konfronteras med de inblandade på olika sätt, ett hett och smärtsamt ämne, hittills behandlat intresseväckande. Ser fram emot vidare läsning. Den här boken kan läsas med elever, men kanske mer år 9 - gymnasiet i så fall, då ämnet kräver sin läsare. Mer om denna bok lär komma.

<<

Jag har ju sett filmen Prinsessa och rekomenderar den verkligen till äldre elever och diskussioner kring utseende, mediabilder och till viss del stereotyper. Hoppas vi kommer i väg och ser den med år 9.

Inga kommentarer: