lördag 26 september 2009

Studiebesök i språkverkstaden

Glada nyheter! Mitt mål att sprida ideér utifrån vad jag har tänkt med språkverkstaden har äntligen burit frukt. Den 16 september hade vi terminens första nätverksträff för svensklärare i Sollentuna. Vi var fyra stycken från olika ksolr i kommunen. Ingen från min skola.

Dagarna efter så hör en av dessa kollegor av sig och vill besöka mitt klassrum och språkverkstaden för att titta mer på det material jag köpt in. Intressant var att dessa lärare arbetar på individuella programmet och undervisar elever som ej nått grundskolans mål. Hon hade blivit inspirerad att själv söka projektpengar samt läst in sig och tittat på skolverkets utmärkta material Språket på väg (också riktat mot grundskolan).

I ett år drygt har jag beställt material, packat upp, städat, laminerat och uppriktigt sagt travat på i brant uppförsbacke och utan kollegors intresse. Skam den som ger sig - den som är mest engagerad vinner. Denna termin inser mina kollegor att det här är något som gagnar deras undervisning och måluppfyllelsen med eleverna. Tänk den dagen vi är fler som är villiga att gå den extra milen - tillsammans.

Inga kommentarer: