tisdag 22 september 2009

De är fantastiska

Mina elever alltså. Vi har arbetat med boken Lyckad nedfrysning av herr Moro. Det är en antologi som statens kulturråd släppte på 90-talet och det är en fantastisk bok. De här diktena är inspirerade av en kort text som heter Ansiktet och utifrån den skulle eleverna skriva en dikt tillägnad det de tycker är den mest värdefulla kroppsdelen:


Hjärtat

Det vackraste som finns,
Det dyraste som finns,
det är den enda som finns.

Mitt hjärta

Mitt hjärta är så stort att den kan gömma mig och rädda mig och ta mig till den vackrast ställe som finns där ingen kan se oss och ta oss ifrån varandra.

Ger mig all trygghet och smeksamhet

Luften som du andas in,
Ditt hjärta som dunkar och slår,
Ditt blod som går igenom dina vener och artär
Din pulsåder som kommer från ditt hjärta och går ut i din kropp,

Du som lever och dör för mig

Det är du

Det är mitt hjärta
Mitt hjärta som är fullt av kärlek,
värme,
trygghet
och smeksamhet

som jag aldrig kommer att tappa ifrån mig.



Ögonen

Ögonen är fönstret till själen. De speglar alla olika sorters känslor utan ord. Glädjen du ser i den lyckliges ögon, liksom tvivlet hos den sökande.

De talar sitt eget språk, språket som pendlar mellan kristallklart och oförståeligt. Blickarna som kan förena eller separera människor.

Ögonblicket av tveksamhets som avgör vilken väg man ska ta, men även befrielsen när man vet att man gjort rätt.

Ögonen som speglar vårt innersta,

Inga kommentarer: