onsdag 23 september 2009

Inspirerad

Har varit på en inspirationsdag anordnad för oss som är skolobservatörer i Våga Visa projektet. Det var en intressant dag då vi diskuterade observatörsuppdraget och just vad det innebär att observera. Att beskriva verkligheten och göra en analys baserad på fakta. Det enda jag kan känna var att diksussionerna i bland kude bli lite väl abstrakta. Jag hade velat diskutera exempel på elevinflytande i klassrummet och hur detta ska värderas, det är en komplicerad bedömning och något jag som pedagog själv funderar över mycket. Vi skall ju värdera och observera detta under observationen.

Det gav i vilket fall ny energi bara att träffa alla dessa engagerade lärare. De,liksom jag, ger av sin tid och kompetens för att kunna göra en kollegial observation där vi i observatörslaget för sätta ord på och beskriva den verksamhet vi observerat och avge ett kvalitetsomdöme. Fick träffa de jag skall observera med och känner att det kommer att bli jättebra.

Direkt därifrån till ett husmäte på skolan där vi återigen arbetade med Olweusprogrammet (för att motverka mobbning) och det blir alltid intressanta diskussioner kollegor emellan. Nu känner jag att jag vill komma i gång mer med eleverna och diskutera och arbeta med värderingar.

Inga kommentarer: