fredag 3 juli 2009

En liten fiskeby



En liten fiskeby på Kretas södra kust har förgyllt mitt liv i en vecka. Jag såg en liten annons i DN tidigt i våras om ett kurscentrum där och nu i en vecka har jag varit i den lilla, idylliska fiskebyn Lendas. Den ligger ca en och halv timme från Heraklion. Ut på landsbygden och upp bland bergen på vindlande och slingrande vägar. Sedan i ett gatt mellan bergen så ligger den, vid havet.

Lendas har enligt myten om Asklepios, läkekonstens Gud, varit en helande plats där man tillbad halvguden Asklepios. Kombinationen av havet, hälosamt vatten och kultur skulle kroppen helas inifrån och ut. Det fanns ett tempel och folk vandrade hit för att söka bot för sina krämpor. Enligt myten kunde Asklepios väcka döda till liv, men då detta väckte Hades, dödsgudens, vrede blev han träffad av Zeus pilar och dödad.

Jag har gått en fantastiskt rolig skrivarkurs, uppbyggd som en kreativ skrivarverkstad. Vi arbetade mellan 9-12 och fick över eftermiddagen en läxa. Sedan sågs vi igen mellan 18-19.30 ca och läste bla upp läxan och fick lite ny inspiration. Sista kvällen träffades vi alla som gått olika kurser och redovisade ett axplock av det vi hade gjort. Jag och min kurs läste upp lite olika texter vi hade skrivit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Linda, så kul att läsa vad du skriver, så intressant. Du har ju berättat, men det är mycket roligt att ta del i ditt skrivande.
mams