torsdag 21 maj 2009

Den utvalde

Plockade en ungdomsbok ur bokhyllan - har varit prenumerant på en bok för alla tidigare och har en hylla jag då och då plockar böcker ur. De brukar hamna i klassrummet när jag läst dem.

Den utvalde av Lois Lowry handlar om Jonas, som är Tolva. Han är uppväxt i ett väldigt anonymt och slutet samhälle där han är del i en familjeenhet, inte en biologisk familj alltså. De får namn när de lämnar Nybarnscentret, där alla barn börjar sina liv. Jonas är nr 11 19, elva år och barn nummer nitton det året. Detta år väntar han på att bli tolva och få sitt uppdrag som vuxen. han ska få veta vilken väg han liv ska ta, vilket bestäms av en kommitée.

I början av boken beskrivs hur varje dag avslutas med att de pratar om känslor. Jonas pratar om sina känslor inför att bli tolva och det är ganska kuslig läsning:

"Jag känner mig spänd", bekände han, glad över att över att äntligen ha funnit det rätta beslrivande ordet.
"Varför det min son? Hans far såg bekymrad ut.
"Jag vet att det egentligen inte är något att oroa sig för, förklarade Jonas, och att alla vuxna har gått igenom det. Jag vet att du far och du mor har gjort det. Det är ceremonin jag är spänd inför. Det är snart december."
"Jag är glad att du berättade för oss hur du känner dig" sa far
."

Sedan fortsätter det, men hur äkta känns det här? Nåväl, jag har hunnit läsa om ceremonin. Varje årskull barn har sin egen ceremoni, när de blir Nior får alla barn en cykel, med namnskylt. I varje hem finns en högtalare för viktiga meddelanden som inte går att stänga av.

Jonas får ett väldigt udda uppdrag: han ska utbildas och bli Minnesbevarare. Jonas kliver in i Minnesbevararens hem och inser direkt att inget är riktigt som han tror. En av de regler/instruktioner han får av kommitéen på ceremonin är att han får ljuga, dessutom är han befriad från att, som nu, berätta sina drömmar. Det intressanta är att Jonas relekterar över just det här med att ljuga; tänk om alla får detta i sina instruktioner inför fortsatta livet och inte bara han? Vad är då sanning?

Ska bli spännande att läsa mer av hur denna intressanta samhällsskildring går vidare. Jonas kommer nog att få en förändrad världsbild av det Minnesbevararen har att berätta.

Nu väntar soffan för vidare läsning.

Inga kommentarer: