tisdag 26 maj 2009

Om du bara vill

Lusten att lära har jag burit med mig i dag också och med den ett sorts lugn. Lektionerna har flutit på och att i individuella samtal hjälpa elever som är motiverade att lära kan med ett ord beskrivas som livselixir. Underbart. Att i 5 minuter få ägna mig åt kärnverksamheten: undervisning. Hur ska lärare få skolledningar att förstå att denna verksamhet måste värnas om lite bättre? Det är för mycket vill inte och kan inte i skolan! Alla kan, alla vill och alla får. Välkommen.

Kan även räkna upp ett antal saker som går att beskriva som hinder i vardagen:
Datorer som är upptagna.
Ett arbetsrum utan syre.
Ett klassrum utan syre.
En blomvas placerad mitt i det äckliga dammet vid de upptagna datorerna.
Att visa översvallande tacksamhet för ett digital Whiteboard i mediateket som inte är klart att använda när mitt klassrum och jag behöver datorer hands on NU.

Gick direkt till jobbet till ett gruppmöte inför nämnden, det ger alltid en energiinjektion att träffa dessa engagerade människor med talets gåva. I bland undrar jag vad jag gör där, identifierar mig inte riktigt med den sortens säkerhet. Jag jobbar på det. Fast på en gång så är det inte så märkvärdigt egentligen. Vet vad du vill och jobba för det.

Fick också glädjen att sätta tre bra betyg på två bra noveller och en riktigt bra boktext. Tanken faller mig in: kanske lär eleverna sig något i skolan trots allt?

Inga kommentarer: