söndag 17 maj 2009

Utveckling inspirerar

Besökte syndens näste - adlibris. I dag handlade det om ett antal fackböcker, främst om läsning och receptionsteorier, Rosenblatt har jag tänkt läsa i flera år via andra studier av läsreception jag ägnat mig åt på kurser mm. En annan förstärkning av kunskaperna tror jag Genrebyrån kan bli. Den handlar om att arbeta utifrån genrepedagogik och få in grammatiken.

1 914401547X ROSENBLATT, LOUISE:LITTERAT Häftad 231 kr

1 9171732268 LANGER, JUDITH A:LITTERÄRA Häftad 165 kr

1 9173828270 HEDEBOE, BODIL:GENREBYRÅN : Häftad 350 kr

Har läst och studerat Språket på väg som jag fick på kursdagen i torsdags. Det är ett nytt språkutvecklingsmaterial för kartläggning av elevernas språkliga utveckling. Det är väldigt intressant och idérikt och ändå egentligen inget nytt i sig. Jag behövde verkligen denna paus att bara hinna sitta ner och reflektera lite, underbart.

I morgon bär det av på stan hela dagen. Studiebesök med år 8 först. På eftermiddagen skall jag och en kollega rekognosera inför en enklare stadsvandring vi ska göra på Södermalm. Vi har läst Mina Drömmars Stad av Per-anders Fogelström. En fantastiskt skildring av Stockholm mellan 1860 - 1880. Tanken är att i all enkelhet visa några av mijöerna kring Åsögatan, Nytorget mm. Min snillrika plan var/är att gå en riktig stadsvandring på detta tema ivrigt antecknande och lyssnande. Den planen fanns förra året med, nåväl målet och viljan finns kvar!

Inga kommentarer: