lördag 23 maj 2009

Drömmar om ett bättre liv

Jag läser elevernas svar på frågor till boken Mina drömmars stad. Är nöjd med hur vi blandat frågor som kräver närläsning av texten med frågor som kan kräva mer läsning mellan raderna. Läsforskningen kallar detta efferent och estetisk läsning(Rosenblatt) även om jag nu använder termerna väldigt förenklat.

Det var en tuff tid att leva i och likt Karl Oskar hos Willhelm Moberg tror jag mest att både Karl Oskar och Henning fick slita enormt hårt men att det någonstans båda realiserade en del av drömmen om ett bättre liv. Om inte för de själva så för nästa generation. Det är rörande att tänka på vad de offrade och vad de fick slita hårt.

"Och deras barn och barnbarn blev stadens barn och älskade stenarna, när de sa att sommaren hade kommit hade de känt stenens värme inte blommornas doft" (s. 9)

Intervjun i Newsweek med Barack Obama rekommenderar jag alla att läsa, finns på www.newsweek.com. Det är en mäktig man som fascinerar, han verkar så annorlunda i sitt sätt att leda mot andra. Så säker, men ändå pragmatisk och inlyssnade. Så här beskriver journalisten mötet:

"Obama at least in my experience is different. there may be some smalltalk but very little; and there is none of the conventional journalistic flirtation-by-compliment. This is business so let´s get on with it"

"I think one of the biggest mistakes that is made in Washington is this notion that you have to dumb things down for the public. I´ve always been struck by the fact that, if you can get me in a room with a group of people who disagree with me violently on an issue, they´ll still take the time to listen..."

Han har i alla fall min uppmärksamhet.

DN har ett "utspel" av Jan Björklund i dag om att Skolinspektionen skall få ta till hårdare tag mot skolor som inte uppfyller Skolverkets krav. Vad är det som är så dramatiskt med detta? Självklart ska skolor leva upp till alla de krav Skolverket via lagar och regler ställer på skolan. Skolan är en myndighet som erbjuder obligatorisk skolgång. Genom att sätta betyg är jag som lärare myndighetsutövare. Detta skall regleras i lag.

Inga kommentarer: