lördag 2 maj 2009

Twilight och deckarrealism

Lördag. Tänker på att ha balans mellan jobb och att koppla av, för att inte jobba är inget alternativ i nuläget. Har i alla fall sammanställt nationella prov i engelska och även börjat fundera på slutbetyg. Det är spännande.

Har levt en hel del i Bella och Edwards värld denna helg. jag läser vidare i Breaking Dawn och undrar verkligen hur konstig en bok kan bli. Nu har vi en Bella som faktiskt blivit vampyr, vi har en en liten baby, Renesmee, som är en blanding av människa och vampyr och som växer oerhört snabbt. Sist, men inte minst, så har varulven Jakob blivit präglad (imprinted) på denna lilla baby. Bara i böckernas värld! Jag fängslas verkligen av detta.

Såg filmen Twilight och jag gillade verkligen stämningen och tyckte att storyn kom fram helt OK. Jag är inte den typen av läsare som fastnar i, eller överanalyserar, detaljer vilket gör att om en del är ändrat i filmatiseringen av en bok så fäster jag mig sällan vid det. Jag ser nog också filmatiseringen och boken nästan som två olika saker, uttryckssätten är så annorlunda. Det jag uppskattar i en bok kan inte överföras helt i bilder, det blir ju någonstans en subjektiv tolkning. Jag läser dessutom in stämningen mer än att få starka inre bilder. Det jag fått höra om den är att många tycker den är annorlunda än boken. Dock inte sämre, vilket jag inte heller tycker.

Har läst vidare i deckaren Flickan under gatan och den är verkligen bra. Utredningarna fortsätter och det rullas upp tragedier om hemlösa barn som lever under jord och inte finns i några register. De är inte saknade av någon. Vilket öde. Är väldigt förtjust i den samhällskritiska lite gråa och trista svenska kriminaldeckaren. De som gör det bäst är ju Sjöwall & Wahlöö, Henning Mankell, Roslund & Hellström och Arne Dahl. Det är ett samhälle jag kan relatera till och ta ställning till. Samhällskritik är en viktig ingrediens i deckare på det sättet. Med detta vill jag inte påstå att det är helt realistiskt, det är bara den bild som målas upp i bakgrunden av berättelsen jag gillar.

Nu är det dags att återvända till vampyrer och varulvar.

Inga kommentarer: