lördag 30 maj 2009

Mina drömmars stad

Lördag.

Stadsvandring i lite lätt regn var på programmet i torsdags. Mina Drömmars Stad var temat. En liten pedagogisk reflektion; försöker utgå från de didaktiska frågorna.

Vilka? en årskurs 9, ca 45 elever, många lässtarka. Vi har en grupp med svaga elever som vi behöver stötta med lyssnande och att ta upp händelser och personer. Viss risk för att dessa inte läser boken finns såklart alltid.

Vad?: Tema som ska lära eleverna lite om Stockholm utifrån att vi läser Mina Drömmars Stad. Boken uppfyller målet med ett känt författarskap samt vi får in historia och levnadsvillkor förr i tiden. Avslutningen blir en enklare stadsvandring inne på Södermalm.

Varför?: En bra och relevant bok som väcker frågor om historia och levnadsvillkor för männsikor i deras ålder för ca 150 år sedan. Vandringen ville vi genomföra för att få några av platserna i boken att komma till liv och samtidigt erbjuda lite allmänbildning om vår underbara stad. Uppmuntra deras intresse att på egen hand ta reda på mer och att bli intresserade av sitt Stockholm. Jag och en kollega provgick och planerade rundan för ett par veckor sedan och visste hur vi skulle gå och var vi kunde stanna.

Hur?: Läsningen var till stor del läxa. Vi kombinerade detta med att fokusera på platser, händelser och personer. De svarade på läsförståelsefrågor som krävde både en efferent och estetisk läsning. Vi hade ett "sitting down drama" som fokuserade på intervjuer med huvudpersonerna. vi listade de platser som nämndes i boken. Därav avslutningen: en stadsvandring. Här kunde vi visa lite av det vi talat om och läst, samt också tiita på utsikt och landmärken tillsammans.

Slutsatser: Nöjd! Jag pratade med elever som frågade och ville koppla boken till det vi såg och ställde frågor. Sedan är jag skapad sådan att det kan alltid bli bättre, mer faktaspäckat och exakt. Men vet ni vad? Vi hade en fin dag och vi pratade om Stockholm och jag visade mina elever miljöer de inte hade sett förut. Så långt så väl.

Inga kommentarer: