fredag 22 maj 2009

noveller, endorfiner och regnluft

Blev inte besviken när jag läste slutet av Den utvalde av Lois Lowry. Jag tyckte historien avslutades på ett bra sätt, med ett mycket öppet slut. Joanas rymmer från sin stad och beger sig för att hitta annorstädes. Boken har ett slut som liknar Bröderna Lejonhjärta. I stället för att utropa att han ser Nangilima så ser han Annorstädes. Jag är dock öppen för tolkningar av slutet och kommer att rekommendera den till mina elever. Mycket diskussionsvärd bok!

Har läst de få noveller som jag fick in i tid av min årskurs 8. Jag nämnde här hur vi introducerade det hela, jag tror det gav resultat till viss del. Det jag tydligt ser i texterna är att de behöver stöd i själva skrivhantverket och processen i att bearbeta en text. Jo, såklart att vi har gått igenom det, tror bara att det behöver upp på en mycket konkret praktisk nivå. Gillar annars deras texter och att ha skolan som tema tror jag var lyckat. Skrivhantverket får bli utmaningen till nästa läsår. Jag har problem med att avsluta processer, det är ett karaktärsdrag och gör mig rastlös. Jag lever för att starta upp och tänka ut saker - slutfasen lämnar jag gärna till andra, då är jag redan djupt inne i nästa projekt.

Skrev ner läraranteckningar till vår stadspromenad och det var roligt, jag lärde mig en massa under vägen. Per-Anders Fogelström ligger begravd på Katarina Kyrkogård. Vita Bergen var Stockholms värsta slumområde på 1800-talet och det kallades för kojstad. Det kunde bo upp till 7-8 personer på 12 kvadratmeter och 37personer kunde dela på ett utedass. Henning i boken tillhörde en av alla dessa fattiga och nedlusade stockholmare och bara en eller två generationer senare föds min mormors föräldrar mitt i detta, på Bondegatan. Det är sant att all läsning vidgar vyerna och mina drömmars stad är helt fantastisk, vilken skatt.

I dag damp nya numret av Newsweek ner i brevlådan och nu väntar bla en intervju med Barack Obama och säkert en del annat intressant. Dessutom kom just min granne och ringde på, han hade fått min avi till Adlibrispaketet och när han hämtade ut det så visade det sig att var mitt paket. I bland har jag tur.

Nu skulle jag ha fixat med ett bränningsprogram till datorn osv, men det tänker jag inte göra, för jag vill ha en kopp te och lite lugn och ro.

Inga kommentarer: