lördag 16 maj 2009

Ideér att genomföra

Lördag. Fågelkvitter, läsning och djupa andetag. Eurovision Song Contest final.

Känner att mycket i mitt liv handlar om att längta efter en nystart nu. Vill att något nytt ska hända. Vill bli mer stimulerad och inte bara försöka toppa ett lag jag inte har. Nåväl, jag vet vad jag vill och har drivkraft att genomföra det. "The harder I work the luckier I get".

Det i håliga trädet av Janet Lunn är en ungdomsbok om en flicka under amerikanska frihetskriget på 1700-talet. Jag har läst en bit och gillar miljön, den historiska bakgrunden och det är spännande och engagerande. Nu är Febe, 13 år, på väg 8 mil genom vildmarken till ett Fort för att överlämna ett meddelande. Tror det kan bli spännade att läsa vidare.

Dagen efter av Lionel Shriver har jag bara öppnat och läst ca 20 sidor av, verkar lovande. Väldigt subjektivt och tätt skrivet och jag har inte bestämt mig för vad jag tycker om huvudpersonen än. Är nyfiken, uppskattade Shrivers förra bok Vi måste tala om Kevin mycket.

I torsdags var jag på en kurs anordnad av Skolverket och fick lite kött på benen och inspiration. Ska läsa och granska det nya material de har gett ut om bedömning i språk Språket på väg. En av författarna till materialet var där och det var väldigt fokuserat och professionellt. Det är ett bra redskap och många nya ideér har dykt upp. Bedömningsmatriser och hur vi kan använda och kommunicera kring de med eleverna är en sak jag vill börja jobba med till skolstart i höst. Sedan fick jag en hel del intressanta litteraturtips, så jag var väldigt nöjd med den dagen.

Inga kommentarer: