måndag 25 maj 2009

lust att lära

I dag har jag funderat mycket på elevernas drivkraft och motivation. Jag arbetar med att vara inlyssnande och motiverande - okej, min egen åsikt... men i alla fall. I dag har jag i ett klassrum haft elever som har lusten att lära och därmed kan de delta i undervisningen med det lilla extra. Då glimrar det till någonstans för ett ögonblick. I sammma klassrum sitter det en elev som inte har hittat glöden. Som inte frågar, inte ar aktiv eller nyfiken alls.

Hur väcker jag då den här lusten att lära? Ska jag bli artist eller konstnär i stället? Locka och pocka? Ställa högre krav? Många barn i dag går i genom skolan och förstår inte att det är en del av livet. En väldigt rolig och viktig del som inte alla barn får ta del av.

Vad skulle ni göra om ni inte gick i skolan? frågade en kollega sina elever. LEKA! svarade många. De blir snabbt tysta när en annan elev skakar på huvudet och säger: Jobba eller kanske tigga på gatan. Tack, för att det finns de som förstår.

Min egen lust att lära har aldirg dött, jag är snarare mer nyfiken än någonsin.

Inga kommentarer: