torsdag 21 maj 2009

vårförmiddagstankar

Torsdag och redan helg, riktigt skönt.

Jag har läst bloggar, tidningar och lyssnat lite om EU-valet och det är intressant. Det jag tycker är synd är att debatten inte verkar intressera. Enligt TV4 är det 45% i Sverige som inte vet att det är dags att gå och rösta den 7 juni. Det är synd och lite skrämmande. Jag tänker att då har de verkligen inte sett varken nyheter eller läst tidningar ALLS på ett bra tag. Hur ska då samhället komma vidare med hjälp av att samhllets medborgare tar sitt ansvar? Att rösta och att innan detta vara påläst är en av våra viktigaste skyldigheter som medborgare. Hoppas trenden vänder och att valdeltagandet stiger över de 38% det var i förra valet.

Träffade min bokcirkel i tisdags och det blev en trevlig kväll - dock inte särskilt mycket bokrelaterat prat. Det blir lätt så när tre lärare hinner sätta sig ner och prata, elever, jobbet och det engagemang vi har i det dyker lätt upp.

Hoppas mina adlibrisböcker dyker upp - kanske i morgon.....

Det i håliga trädet av Janet Lunn är i princip utläst och jag tycker om den. Trodde temat mer skulle vara just Amerikanska Frihetskriget, men det tycker jag egentligen inte att det är. Detta är en sorts utvecklingsroman som även handlar om flykt och uppbrott på ett ganska klassiskt sätt och det gör att temat blir allmänmänskligt, som i så många ungdomsböcker. Huvudpersonen Febe är en stark tjej med integritet och hon tvingas ta ställnig i ett antal svåra frågor under sin resa för att överlämna det hemliga meddelandet boken börjar med att hon hittar. Hon får sällskap på sin färd till slut. I de farliga skogarna tar detta sällskap under färden en fånge, de kallar honom förrädare och straffet för det är hängning, precis det som Febes vän Gideon råkade ut för. Hon fattar ett svårt beslut.

"Det är en avgrundssvart och fruktansvärd handling att att hänga en människa, Jem, och jag tror att folk som gör sådant får svara inför Gud i livet efter detta. Jag kunde inte vara en av dessa människor, Jem, och ville inte heller ha något med att göra med dem, så därför skar jag loss Japhet Orim och flydde"

Inga kommentarer: