fredag 17 juli 2009

Afrodite

Afrodite, skönhetens och kärlekens Gudinna i den grekiska mytologin. Hon sägs ha fötts ur havets skum. Afrodite var en av Gudinnorna som var upphovet till det Trojanska kriget. Hon lovade den vackre ynglingen Paris den vackraste kvinnan och det var den sköna Helena. Paris rövade bort Helena från sin make och de begav sig till Troja. Helenas make kommer dock efter med en hel armada av såväl människor som gudar. Sedan är ju resten, som vi, säger Historia. Berättelsen om det Trojanska kriget kan du läsa på versmåttet Hexameter i boken Iliaden.

Nu över till den Afrodite detta skulle handla om, nämligen Afrodite i boken Afrodite och hämnden av Ritta Jacobsson. Jag fick boken av en vänninna, som vet att mitt intresse för ungdomslitteratur är jättestort. Tack!

Afrodite går i åttan och är en vanlig, sportintresserad tjej med en familj som är helt fungerande. Inte helt vanligt i ungdomslitteraturen. Hon har tidigare(i en annan bok) råkat ut för ett utpressargäng på skolan och nu närmar sig rättegången. Hon blir hotad och får hotfulla SMS. Samtidigt blir flera tjejer överfallna av en galning, som Afrodite nära på råkar ut för själv i början av boken. Upplagt för en klassisk ungdomsdeckare och det fungerar. Inte samma spänning som Magnus Nordin, språket är ganska enkelt, karaktärerna inte så djupt tecknade. Jag gillar vanligheten och på ett sätt ökar den spänningen för mig. Jag har aldrig kunnat identifiera mig med t.ex de vilda ungdomarna hos Mats Wahl. Jag är vanlig och då kan jag känna med någon som också är det. Jo, när jag tänker efter överväger det positiva, jag kommer att rekommendera detta till mina elever i sjuan och åttan. Återkommer när jag läst sista halvan.

Inga kommentarer: