fredag 24 juli 2009

En dag i juli

Sommaren är ljuvlig. Hinner med att leva, kan inte bskriva det annorlunda. Har tiden att ordna en massa praktiska och bra saker som att städa, se över ekonomin, läsa och att bara tänka. Jag har målat, tapetserat och skrivit en del också. Allt det som det inte finns kraft för under terminerna. Jag omformulerar mig förresten till att säga att jag prioriterar bort det under terminerna. Time is what you make of it.

Kan rekommnendera Sara Paborns sommarprogram. Gillade hennes berättarglädje, insikterna som skrivandet gett henne och den positiva tonen. Det gav inspiration och var roligt att lyssna på. Blivit nyfiken på hennes bok Släktfeber. Hon debuterade i våras på Brombergs och jag lyssnade på en intervju med henne på en litteraturkväll på Berwaldhallen. Köpte jag boken? Nej...

Vidare i litteraturen så håller jag på att fördjupa mig i en klassiker inom litterturreceptionen: Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa av Louise M Rosenblatt. Louise Rosenblatt är professor emerita of english Education vid New York University, född 1904. Den här boken har getts ut i fem upplagor mellan 1938 och 1995. Hon har också en bakgrund som socialantropolog, vilket har påverkat hennes teoretiska syn på litteratur. Teorierna kommer jag få tänka efter och sammanfatta senare, det är ganska snårigt och frukansvärt intressant. Det här är ett grundverk för all litteraturreception och jag har läst citat från hennes teori sedan jag intresserade mig för litteraturreception i min slutuppsats på Lärarhögskolan. Fick OK av min handledare att jag då inte behövde läsa hela originalet, men jag tror jag lånade den för att kunna ta korrekta fotnötter till mina citat i teoridelen. Mer om detta.

Inga kommentarer: